منطق فازی، منطق بکارگرفته شده در بیشتر آیات قرآن - لطفی زاده و منطق فازی

منطق فازی، منطق بکارگرفته شدهدر بیشتر آیات قرآن

ابتدا به چند تعریف زیر توجه کنید.
منطق کلاسیک: منطقی ست که در آن گزاره ها فقط ارزش راست یادروغ دارند که آنرا منطق ۰ و ۱ می نامند.
منطق چندمقداره: منطقی که علاوه بر ۰ و ۱ چند مقدار دیگر را نیز اختیار میکند.
منطق بینهایت مقداره: در این منطق ارزش گزارهها می تواند هر عدد حقیقی بین ۰ تا ۱ باشد.
منطقفازی: نوعی از منطق بینهایت مقداره و در حقیقت یک ابتکار برای بیان رفتارمطلوب سیستم ها با استفاده از زبان روزمره. در واقه منطق فازی یک منطق پیوسته استکه از استدلال تقریبی بشر الگوبرداری کرده است.
جایگاه منطق در برداشت از قرآنکریم
منطق صحیح و مناسب به عنوان مبنا و زیربنایفکری در علوم و بویژه در علوم اسلامی نقش اساسی دارد. از این رو تفسیر برخی آیاتقرآن بدلیل عدم استفاده از منطق مناسب امکان پذیر نیست. آیات بسیاری در قرآن ازمخاطب برهان و دلیل تقاضا کرده است که نشان از حاکم بودن منطق در قرآن است. زیرابدون منطق نمی توان برهان آورد و استدلال استنتاج نمود. برای نمونه می توانید بهآیات ۱۱۱ بقره - ۱۰۴ و ۱۰۵ اعراف - ۲۴ انبیا - ۱۷۴ نسا و . مراجعه کنید. پس تقریباجایگاه منطق قرآن برایمان روشن است.
منطق قرآن نمی تواند دو ارزشی باشد. به مثال زیر توجه کنید:
در آیه ۴۵ سوره عنکبوت آمده است: ان الصلوهتنهی عن الفحشا و المنکر - یعنی همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت ومنکر باز می دارد. اگر به صورت جمله منطقی این مطلب را بیان کنیم داریم: اگر فردینماز بجای می آورد آنگاه آن فرد از هر کار زشت و منکر باز داشته می شود. حال سوالاینست که اغلب افراد نماز بجا می اورند ولی بعضی اعمال که خود فحشا و منکرند نیزمرتکب می شوند. توجیه این عمل چیست؟  پاسخ این است که نماز خواندن یک مفهوم بینهایتارزشیست. یعنی ارزش نماز اغلب نمازگزاران بین صفر و یک است. از طرف دیگر دوری ازفحشا و منکر نیز می تواند بینهایت ارزشی باشد. یعنی ممکن است یک فرد مرتکب فحشاکوچک و یا متوسط و یا بزرگ و یا خیلی بزرگ شود. به عبارت دیگر اعمال منکر یا فحشادرجات بسیار زیاد دارند. لذا براساس یک منطق فازی می توان نتیجه گرفت که اگر درجهقبولی نماز یک فرد فرضا ۵۰٪ باشد این فرد حداقل به اندازه ۵۰٪ از فحشا و منکر بهدور است و هر چقدر درجه قبولی نماز افزایش یابد حداقل به همان اندازه از فحشا ومنکر دور می شود. تا جاییکه اگر درجه قبولی ۱۰۰٪ باشد این فرد ۱۰۰٪ از فحشا و منکربه دور است.برای اثبات این حرف به زندگی امامان و معصومین توجه کنید.
برای مثالهایی دیگر از این دست می توان به آیهالا بذکر الله تطمئنالقلوبنیز اشاره کرد. گزاره شرطی این آیه را می توان به صورت “اگر انسانخداوند را یاد کند آنگاه به آرامش می رسد” بیان کرد.

 

 

لطفی زاده و منطقفازی

تئوری فازی در سال ۱۹۶۵ توسط دکتر لطفی زاده در مقاله ای با عنوان ” مجموعه هایفازی ” معرفی گردید. البته لطفی زاده قبل از کار بر روی تئوری فازی شخصیت برجسته ای درتئوری کنترل بود و مفهوم ” حالت ” که اساس تئوری کنترل مدرن را شکل می دهد توسعهداد. در اوایل دهه ی ۶۰ او به این نتیجه رسید که تئوری کنترل کلاسیک بیش از حد برروی دقت تاکید داشته و از این رو با سیستم های پیچیده نمی تواند کار کند. در سال۱۹۶۲مطلبی را با این مضمون برای سیستم های بیولوژیک نوشت : ” ما اساسا به نوعجدیدی از ریاضیات نیازمندیم، ریاضیات مقادیر مبهم یا فازی که توسط توزیع های احتمالقابل توصیف نیستند. ” پس از آن وی ایده اش را در قالب مقاله ی “مجموعه های فازیتجسم بخشید. در این مقاله از منطق چند مقداری لوکاسیه ویچ برای مجموعه ها و گروههای اشیا استفاده شده بود. لطفی زاده برچسب یا نام فازی را روی این مجموعه های گنگیا چند ارزشی قرار داد. مجموعه هایی که اجزایشان به درجات مختلف به آنها تعلقدارند. نظیر مجموعه هایی از مردم که از کار خود راضی هستند. علت این نامگذاری اینبود که مفهوم فازی را از منطق دودویی که در زمان او مطرح بود دورسازد. او می دید کهدانشمندان روز به روز ریاضیات را بیشتر در مسایل خود وارد می کنند و سعی دارندتجارب علمی خود یا مشغله ی علمی خود را با استدلال سیاه و سفید و با استفاده ازرایانه ها و ماشین های محاسب پیش ببرند. او لغت فازی را انتخاب کرد تا همچون خاریدر چشم علم مدرن فرو رود.

اصطلاح فازی خشم شدید علوم را علیه خود برانگیخت. بزرگترین چالش از جانب ریاضی دانانی بود که معتقد بودند تئوری احتمالات برای حلمسایلی که تئوری فازی ادعای حل بهتر آن را دارد کفایت می کند. از آنجا که کاربردهای علمی تئوری فازی در ابتدای پیدایش آن مشخص نبود تفهیم آن از جهت فلسفی کار

/ 4 نظر / 35 بازدید
rahele

سلام دوست عزيز سال نو مبارک آموزش مسائل جنسي براي تمامي سنين مخصوصا زوج هاي جوان منتظرتون هستم http://rahele22.mihanblog.com/extrapage/1 باباي

گروه ریاضی استان قم

باتشكر از اينكه بيايد ما هستيد . گروه رياضي استان قم با تبريك سال نو آرزوي موفقيت براي شما همكار گرامي دارد . همكاران همگي سلام مي رسانند.

!!!!!!!

با سلام به شما دوستان وبلاگ نویس (البته ریاضی) چند وقتی بود در نظر داشتم که یه وبلاگ گروهی بسازم که همه ی وب نویس ها با هم توش جمع بشن و از این که یه مطلب به صورت تکراری توی چندین وب نوشته می شه جلوگیری کنیم و در کنار هم بیایم مطالب را کلی تر و کامل تر بزاریم و فرصت این رو هم داشته باشیم که مطالب جدید و نو رو روی وب بزاریم چون در غیر این صورت همواره مطالب بقیه وب ها برای ما تازه بودن و ما اونا رو روی وب های خودمون می ذاشتیم. اگر هم دوست دارید این پیام را برای بقیه ی دوستانتان بفرستید. با تشکر. در وبلاگ http://www.azfandak2010.blogfa.com/ اعلام همکاری کنید و پس از ایجاد کاربری می توانید در www.iranianmathematical.blogfa.com فعالیت خود را آغاز کنید.

Logician

I think the author has cited only referenced for his/her argument and neglected the ones against it!