صورت جلسه دبیران ریاضی در مورد افت تحصیلی درس ریاضی 1 در تاریخ 20/10/88

به نام خدا

 

صورت جلسه دبیران ریاضی در مورد افت تحصیلی درس ریاضی 1  در تاریخ 20/10/88

 

جلسه راس ساعت 5/10 در سالن اجتماعات ناحیه 2 ارومیه با حضور جناب آقای زالی رییس ناحیه و ،جناب آقای اشرفی معاون آموزش و نوآوری ،جتاب آقای کریمی معاونت آموزشی سازمان و جناب آقای خشکباری و جناب آقای شایان فر کارشناس متوسطه و جناب آقای احسان خواه هماهنگ کننده گروههای آموزشی و نیز جمع کثیری از همکاران ریاضی تشکیل گردید آغاز جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم با صدای گرم آقای حیدروند (سرگروه ریاضی ناحیه) جو معنوی به مجلس بخشید و پس از آن ایشان ،عملکرد سه ماهه گروه را قرائت نموده و در مورد همایش استان در تاریخ 24/10/88 که با شرکت جناب آقای دکتر عالمیان (مولف کتاب درسی) در سالن نیلوفر برگزار خواهد شد اطلاع رسانی نمودند.

در ادامه جناب آقای زالی ضمن خیر مقدم گویی به حاضرین،  در مورد افت تحصیلی درس ریاضی 1 در ناحیه سخنرانی نموده و دلایل زیادی برای افت تحصیلی ذکر کردند از جمله : موقعیت جغرافیایی ، عوض شدن کتابها، آشنا نبودن خانواده ها .

ایشان فرمودند که : ما دنبال کسب در صد قبولی  به هر قیمتی نیستیم ، هدف ما بالا بردن کیفیت با مشارکت یکدیگر در جهت اهداف سیستم است و بزرگترین مشکل ما نحوه برخورد با این مسئله می باشد.شاید ما و مدیران نمیتوانیم اهدافمان را خوب بیان کنیم . ما با یک تعامل میتوانیم سیستم را جلو ببریم . صمیمیت و دوستی همکاران قابل تقدیر است . هدف نمره دادن به دانش آموز نیست سوالات بایستی در سطح کلاس بوده و استاندارد باشد و این یک خواسته غیر منطقی نیست. میخواهیم با همیاری هم ، سیستم را حتی یک قدم جلو ببریم که هم اجر اخروی دارد و هم اجر دنیوی . آقای زالی از حضور به مو قع  و زحمات همکاران تشکر کردند.

در ادامه جناب آقای کریمی معاونت آموزشی سازمان در مورد افت تحصیلی و جایگاه ناحیه در مقام مقایسه مطالب زیر را بیان نمودند:

ظرفیت هایی که در استان داریم با جایگاه استان در کل کشور هم خوانی ندارد میانگین سابقه خدمت و سواد همکاران زیاد است . از نظر اقتصادی نیز وضعیت استان خوب است اما چرا در مقطع متوسطه رتبه 30 کشوری هستیم؟انتظار داریم دانش آموزانی که 9 ماه در اختیار ما هستند وضعیت بهتری داشته باشند همه عوامل تاثیر گذار هستند ما میخواهیم با همکاری همه عوامل به حد بالایی از موفقیت برسیم. اولیا انتظار دارند تا معلمان 40 یا 50 درصد مطالب را به فرزندانشان بیاموزند. انتظار جامعه این است که چرا دانش آموزان نمی توانند مساحت یک زمین را حساب کنند . بحث مشکلات آموزشی استان است . چرا رتبه بهتر نباشیم؟

یکی از نتایجی که پس از مطالعات به این نتیجه رسیده ایم این است که یک نوع بی توجهی به مسائل آموزشی و کیفیت در مدارس و اداره جات دیده می شود. بحث در صد قبولی در استان ما هنوز حل نشده در صورتی که استانهای دیگر سالها قبل مسئله را حل نموده اند. یکی از شاخصهای کیفیت در صد قبولی است و بی تفاوتی افراد باعث می شود تا دنبال فرصت ها نباشیم . بین عوامل اجرایی تاثیر گذار و معلمین فاصله و شکافی بوده است وما میخواهیم فاصله ها را کم کنیم ، می خواهیم آسیب شناسی کرده و با کمک هم مشکلات را حل کنیم . موضوع بعدی بی توجهی به نقش معلمان در جهت بالا بردن کیفیت آموزشی است. اگر برنامه ها هماهنگ بوده و بصورت سیستمی باشد کارها بهتر جلو خواهد رفت . بیشترین کلاسهای تقویتی در استان برگزار می شود ولی باز به هدف نرسیده ایم . موضوع بعدی نداشتن انعطاف پذیری لازم در جهت استفاده از روشهای تدریس موفق و جدید است .در مقابل تغییرات روش تدریس مقاومت نشان می دهیم در صورتی که روشهای قدیمی الان جواب نمی دهد.دانش آموز وقتی حرف نمی زند یعنی برای استراحت به کلاس آمده و تغییر رفتار در او ایجاد نمی شود. ما باید رفتار های خودمان را ارزیابی کنیم و ببینیم تا چه حد از روشهای برتر استفاده می کنیم روشهای فعال تدریس اگر نداشته باشیم تاثیر گذاری مطلوب نخواهیم داشت ما از اهدافی که برای ارزشیابی دوره متوسطه پیش بینی شده  غافل هستیم و دنبال یک هدف رفته ایم. مثلا:

1-    بررسی و تعیین میزان تغییرات شاگردان.

2-    آگاه کردن دانش آموزان  و اولیا.

3-    تشخیص نارسایی یادگیری.

4-    تشخیص علاقه دانش آموزان.

5-    تقویت انگیزه و رو حیه و تلاش سالم بین دانش آموزان.

هدف اصلی ما تعلیم و تربیت است اگر ارزشیابی مانع آموزش باشد پس ارزشیابی امتحانات غلط است.

آقای کریمی از همکاران ریاضی خواستند تا عللی را که باعث ایجاد چنین و ضعیتی می شود شناسایی کرده و راهکارهای خود را بیان کنند . آموزش باید متناسب با هزاره سوم باشد.آقای کریمی در مورد بررسی  توزیع آموزش ریاضی در استان و ارزیابی 8 ماده درسی و نیز جدول توزیع شده  بین همکاران نیز توضیحاتی را بیان فرمودند.

در ادامه جلسه جمعی از همکاران و سرگروههای ریاضی در مورد آسیب های موجود و راهکارهای آنها صحبت کردند.

آقای بیرامی (دبیر ریاضی)  فرمودند که معلمان ریاضی صادق هستند و شیوه های متفاوتی برای تمرکز دانش آموزان دارند ولی اغلب شیوه تدریس به صورت سخنرانی است و .....

سرگروه ریاضی (نامور) در مورد مطالب زیر و راهکارهایشان صحبت نمودند.

1-    مدیران و چگونگی حمایت آنان از دبیران ریاضی(مدیران کمتر از دبیران ریاضی حمایت می کنند وهمیشه انتظار دارند که دبیران ریاضی با دادن نمره بیشتر درصد قبولی را بالا ببرند) .

2-    اطلاعات دبیران ریاضی  از تکنولو‍‍ژی و مطالب جدید و نحوه ی بیان مطالب ریاضی به صورت صحیح و شفاف(اطلاعات دبیران ریاضی از رایانه و کاربرد آن در آموزش کم بوده وکمتر از تکنولوژی روز استفاده می کنند) .

3-    تدریس خصوصی و عواقب ناشی از آن(بعضی از همکاران دانش آموزان را به کلاسهای خصوصی هدایت نموده و در کلاس درس انچنان که باید تلاش نمی کنند ).

4-    چگونگی و متفاوت بودن روش تصحیح اوراق امتحانی دبیران ریاضی(بعضی از دبیران در تصحیح اوراق امتحانی به شدت سخت گیری کرده و در دادن نمره به قسمتهای جزئی مسائل کوتاهی میکنندو این باعث پایین آمدن نمره دانش آموزان می شود).

5-    ارفاق نمودن به دانش آموزانی که رشته های کاردانش و ... را ادامه خواهند داد(دانش آموزانی که رشته های کاردانش و ... را ادامه خواهند داد بایستی با گرفتن نمره قبولی در درس ریاضی به تحصیل خود ادامه دهند نه اینکه با افتادن در درس ریاضی مجبور شوند مردود شده یا  ترک تحصیل کنند) .

6-    تشکیل کمیته ای در مدارس که بتواند دانش آموزان مشکل دار را شناسایی کرده و راه حلی برای مشکلات بوجود آمده توسط آنان در کلاس را برطرف نماید(بعضی از دانش آموزان به دلایل متفاوتی مشکلاتی را درکلاس بوجود می آورند که در روند تدریس درس مانع شده و سرعت یادگیری دیگران را نیز پایین می آورند) .

7-    آموزش مطالعه ریاضی از طرف دبیران محترم به دانش آموزان و آموزش روش یادگیری توسط خود فردو...(هنوز دانش آموزان ما اعتماد به نفس کافی در مورد یادگیری ندارند و اصلا بلد نیستند که چگونه مطالعه کرده و خودشان بیاموزند)

در ادامه جناب آقای حیدروند (سرگروه ریاضی) ضمن تشکر از دبیران ریاضی  از آنان خواستند که در حل این مشکل گروه ریاضی را یاری کرده و حداکثر توان خویش را بکار بندند. ایشان بیان کردند که پتانسیل موجود در دبیران ریاضی ناحیه 2 بسیار بالاتر از این بوده و امید داشتند که تلاش همکاران حتما به نتایج مطلوبی خواهد رسید.

جناب آقای کریمی با ذکر مطالبی در مورد تحقیقات جدید و نتایج بدست آمده  از آنان و جمع بندی مطالب جلسه به این نتیجه رسیدند که:با ارزشیابی بیشتر و طرح سوالات استاندارد میتوان از اضطراب دانش آموزان کاسته و رتبه موجود در جدول بررسی شده را به حد مطلوبی رساند.

جلسه با ذکر صلواتی راس ساعت 1 به پایان رسید.

گروه ریاضی برای تمامی عزیزان آرزوی توفیق می نماید .

مهرداد حیدروند                        رامین میر نجمی                          رقیه ناموری

 

/ 0 نظر / 99 بازدید